بيمه باربري به عنوان يکي از قديمي ترين رشته هاي بيمه اي شناخته مي شود و از زماني که تجارت و بازرگاني گسترش جهاني يافت نياز به آن بيشتر احساس گرديد. اگر چه امروزه با پيشرفت سيستم هاي حمل ونقل در جوامع بشري از شدت برخي ريسک هاي حمل ونقل کاسته شده است اما با توجه به افزايش حجم محمولات و ازدياد سرعت وسايل نقليه, کالاهاي مورد حمل ونقل نيز در معرض تهديد ريسک هاي جدي تري قرار گرفته اند.
بيمه باربري چيست و دايره شمول آن شامل چه مواردي مي شود ؟
♦ در واقع بيمه باربري پوششي است براي جبران خسارتها و زيانهاي وارد به محمولات از مبداء بارگيري تا مقصد نهايي براي محصولات کارخانههاي توليدي، کالاهاي مصرفي, مواد اوليه، انواع مصنوعات و ماشينآلات که در جريان حمل و نقل, بارگيري و تخليه به آنها صدمه وارد مي شود. در اين راستا شرکت بيمه پاسارگاد کليه کالاهايي که به مقصد کشور وارد و يا به کشورهاي ديگر صادر ميگردند و يا در محدوده داخلي کشور، از شهري به شهر ديگر جابجا و يا از کارخانه به انبار حمل ميشوند را تحت پوشش بيمه باربري قرارمي دهد.
انواع بيمه حمل و نقل کالا
انواع بيمه حمل و نقل کالا شامل حمل و نقل داخلي , صادراتي , وارداتي و ترانزيت که به صورت زميني ، دريائي، هوائي و يا ترکيبي از آن ها با حداقل نرخ ممکن, تحت کلوزهاي مختلف و براي پوششهاي متفاوت توسط اين شرکت ارائه ميشود.
- بيمه حمل و نقل داخلي : اين بيمه نامه محموله هايي که مبداء و مقصد و مسير حمل آنها در محدوده جغرافيائي ايران قرارداردرا شامل مي شود و خطرات ناشي از آتش سوزي، انفجار، تصادف، واژگوني، پرت شدن از روي وسيله نقليه، سرقت کلي محموله، خسارتهاي ناشي از تخليه و بارگيري، آبديدگي، برخورد جسم خارجي به محموله را تحت پوشش قرار مي دهد.
- بيمه حمل و نقل بين المللي : اين بيمه نامه محموله هاي وارداتي، صادراتي و ترانزيتي را براساس شرايط استاندارد انستيتوي بيمه گران لندن شروط A- B- C يا Total Loss تحت پوشش قرار مي دهد.
- انواع بيمه باربري
بيمه باربري وارداتي
بيمه باربري صادراتي
بيمه باربري داخلي
خطرات بيمه شده : خطرات بيمه شده در شرايط c عبارتند از :
آتش سوزي ، انفجار ، به گل نشستن کشتي ، غرق ، واژگوني يا از ريل خارج شدن وسيله حمل زميني ، تصادم با اجسام خارجي ، تخليه کالا در بند اضطراري ، زيان همگاني ، تفديه و به دريا انداختن کالا ، سهم الشراکه بيمه گذار از زيان همگاني و هزينه هاي نجات .
خطرات بيمه شده در شرايط B عبارتند از :
کليه خطرهاي بيمه شده تحت شرايط C ، به انضمام خطرهاي زله ، آتشفشان ، صاعقه ، به دريا افتادن کالا از کشتي ، آبديدگي از آب شور و شيرين در نتيجه ورود آب دريا ، درياچه يا رودخانه به شناور ، وسيله حمل و زميني ، کانيتنر و انبار کالا و تلف کلي هر بسته کامل از کالا حين بارگيري يا تخليه از شناور .
خطرهاي بيمه شده در شرايط A عبارتند از :
در اين نوع بيمه کليه خطرهايي که حين حمل محمولات را تهديد مي کنند تحت پوشش قراردارند ، به جز استثنائات ذکر شده در شرايط A .
خطرهاي بيمه شده در بيمه نامه هاي باربري داخلي :
دراين نوع بيمه معمولاً خطرهاي تصادف ، تصادم وسيله نقليه و آتش سوزي روي وسيله نقليه بيمه مي گردند .
با موافقت بيمه گر و بيمه گذار ميتوان خطرهاي بارگيري و تخليه ، پرت شدن محموله از روي وسيه حمل ، سرقت ، برخورد محموله با اجسام خارجي ، زله ، سيل ، انفجار و صاعقه را نيز بيمه نمود .
استثنائات با شرايط C , B استثائات بيمه نامه :
عمد بيمه گذار ، کسري و فرسودگي عادي کالا خسارت ناشي از نامناسب بودن بسته بندي ، بارچيني نامناسب ، عيب ذاتي ، خسارت ناشي از تأخير حتي اگر تأخير در اثر وقوع خطر بيمه شده بوجود آمده باشد ، ورشکستگي مالکان ، مديران يا اجاره کنندگان کشتي ، اعمال عمدي اشخاص ، خسارت ناشي از سلاح هائي که با انرژي اتمي کار ميکنند ، عدم قابليت دريانوردي کشتي جنگ ، جنگ داخلي ، انقلاب ، شورش ، تصرف ، ضبط ، توقيف ، مين ، اژدر يا ساير سلاح هاي جنگي مترو که، اعتصاب تعطيل کار ، بلوا اغتشاشات داخلي و اعمال تروريستي .
استثنائات بيمه نامه با شرط A :
استثنائات بيمه نامه با شرط A همانند استثنائات با شرط C,B است با اين فرق که در شرايط A « اعمال عمدي اشخاص » جزء استثنائات قرارندارد .
استثنائات بيمه نامه باربري داخلي :
عمد بيمه گذار و کارکنان و نمايندگان وي ، فساد محموله به دليل تأخير در حمل ، جنگ جنگ داخلي ، انقلاب قيام ، شورش ، اعتصاب ، توقيف ، ضبط ، مصادره اموال ، واکنش هاي هسته اي آلودگي مربوط به تشعشعات هسته اي راديو اکتيو ، حمل مواد منفجره ، حمل فات و سنگ هاي قيمتي و عتيقه جات ، پول و اسناد و اوراق بهادار ، آثار هنري .
مدت بيمه در شرايط C,B,A
شروع بيمه از لحظه بارگيري کالا در مبداً مندرج در بيمه نامه، خاتمه آن به محض تحويل کالا به انبار نهائي و يا در مورد حمل دريائي 60 روز پس از تخليه کالا از کشتي . در مورد حمل زميني 60 روز پس از ورود کالا به گمرک مرزي کشور مقصد . در مورد حمل هوائي 30 روز پس از نشستن هواپيما در فرودگاه کشور مقصد هرکدام که زودتر اتفاق افتد خاتمه مييابد .
در مورد حمل داخلي 8 روز پس از رسيدن کالا به مؤسسه حمل و نقل در مقصد و يا به محض رسيدن کالا به انبار بيمه گذار هر کدام که زودتر اتفاق افتد .
الحاقيه بيمه باربري
پس از صدور بيمه نامه و ارائه آن به بيمه گذار ممکن است تغييراتي در بيمه نامه بعمل آيد که با صدور الحاقيه اين تغييرات اعمال مي شود .
معمولاً تغييرات بوسيله بيمه گذار درخواست در صورت موافقت بيمه گر توسط بيمه گر الحاقيه تنظيم و جزء لاينفک بيمه نامه ميباشد .
انواع الحاقيه :
1-الحاقيه افزايش يا کاهش مبلغ بيمه شده
2-الحاقيه تمديد مدت اعتبار بيمه نامه
تحت شرايطي مدت اعتبار بيمه قابل تمديد است ؟
«اگر به عللي بيمه گذار نتواند در مدتهاي مذکور در بيمه نامه کالاي بيمه شده را از گمرک ترخيص نمايد قبل از انقضاي مدت مذکور ميتواند درخواست تمديد اعتبار بيمه نامه را نمايد » بنابراين مدت اعتبار بيمه به شرطي قابل تمديد است که اولاً کالا به مقصد تعيين شده در بيمه نامه نرسيده باشد ، ثانياً درخواست تمديد از سوي بيمه گذار قبل از انقضاي اعتبار بيمه نامه باشد .
3-الحاقيه ابطال بيمه نامه
4-الحاقيه اصلاحي
فرم پرسشنامه و پيشنهاد بيمه باربري داخلي
فرم پرسشنامه و پيشنهاد بيمه باربري
درباره این سایت