نقش سيستمهاي الکتريکي در خودروهاي آينده : رانندگي الکتريکي، مفهوم جديدي است که توانسته راه خود را به صنعت خودروسازي باز کند. خودورسازان با پيگيري اين طرح نوآورانه قصد دارند با حذف قطعات و مکانيزمهاي مکانيکي در خودروها و جايگزيني آنها با قطعات الکتريکي، آيندهاي درخشانتر براي اين صنعت بسازند. مدتي است که استفاده از اين مفهوم و به کارگيري آن در خودروها آغاز شده است که ميتوان ردپاي آن را در معرفي ترمزهاي الکتريکي، فرمان برقي و ساير نوآوريها در دنياي خودروهاي الکتريکي نظير سيستمهاي خودران يافت.
هنگامي که براي نخستين بار آلفارومئو در مدلهاي جوليا و استلويو از ترمز الکتريکي MKC1 ساخت شرکت کنتيننتال استفاده کرد، صنعت خودروسازي به مزاياي استفاده از مفهوم «رانندگي الکتريکي» پي برد. ترمز الکتريکي MKC1 با حذف قطعات مکانيکي در سيستم ترمز، سيستم جديدي را ارائه داد که علاوه بر کاهش وزن نسبت به نمونههاي مکانيکي، معايب سيستمهاي سنتي گذشته را نيز برطرف کرد. در اين سيستم قطعات مختلف نظير سيلندر اصلي ترمز، بوستر، کنترل مرکزي ABS و ESC بهصورت يکپارچه طراحي شده و اين امر سبب کاهش فضاي اشغال شده، کاهش وزن تا 4 کيلوگرم و حذف پيچيدگيهاي طراحي شده است. علاوه بر اين، پدال ترمز قابليت انتقال حس ترمزگيري به پاي راننده را باتوجه بهشدت اعمال ترمزها خواهد داشت که اين امر از طريق شبيهسازهاي مکانيکي تعبيه شده در پدال ميسر شده است. نکتهي مثبت ديگر در استفاده از اين سيستم جديد حذف مسافت جابهجايي پدال بهواسطهي کاهش فشار روغن يا خوردگي لنتها است، به اين صورت که پدال ترمز همواره تا ميزان مشخصي بالا يا پايين ميرود و اين فاصله در طول زمان تغيير نخواهد کرد.
استفاده از ترمزهاي کاملا الکتريکي اين امکان را به خودروسازان ميدهد که بتوانند با حذف کامل روغن ترمز و خطوط انتقال سيال هيدروليک علاوه بر حفظ فضا و کاهش وزن، خطوط توليد تميزتر و بهينهتري داشته باشند. با استفاده از اين سيستم ديگر نيازي به تعويض ادواري روغن ترمز وجود ندارد و سازندگان ميتوانند سيستم فنربندي، چرخها و سيستم ترمز را بهطور يکپارچه مونتاژ کنند که اين امر در سرعت توليد خودرو تأثير بهسزايي دارد.
فرمان برقي يکي ديگر از زمينههايي است که خودروسازان با به حداقل رساندن قطعات مکانيکي سعي دارند نقش سيستمهاي الکتريکي در خودروها را پررنگتر کنند. درحالحاضر سيستمهاي الکتريکي کمکي فرمان در بسياري از خودروها استفاده ميشوند و مزيت عمدهي آنها مصرف کمتر انرژي نسبت به پمپ هيدروليک خودرو در فرمانهاي مکانيکي است. در اين سيستمها هنوز هم اتصالات مکانيکي فرمان وجود دارند، اما يک موتور الکتريکي وظيفهي افزايش نيروي دست راننده براي جابهجايي فرمان را برعهده دارد. فرمانهاي تمام برقي که اتصال مکانيکي در آنها بهطور کامل حذف شده باشد، هنوز به دليل ارتقاي سطح ايمني و قانونهاي سختگيرانه نتوانستهاند پا به عرصهي صنعت خودروسازي بگذارند.
گرچه سرعت و شتاب بسيار جذاب هستند، اما مهمتر از آن توانايي کم کردن سرعت است. امنيت هر رانندهاي به کاهش سرعت قابل اطمينان و پايدار يا به عبارت ديگر، به کارکرد درست لاستيک خودرو و ترمزها وابسته است.
با اينکه فرمان تمام برقي و ترمزهاي تمام الکتريکي هنوز نتوانستهاند دنياي خودروسازي را فتح کنند، اما دريچه برقي گاز مدتي است که جاي خود را در خودروهاي مدرن پيدا کرده است. در اين سيستم ميان پدال گاز و دريچهي برقي هيچ اتصال مکانيکي وجود ندارد و بهجاي آن آرايهاي از حسگرها روي پدال گاز و پيشرانه نصب شده است که وظيفهي انتقال اطلاعات به پردازنده خودرو را بر عهده دارند. پردازنده با دريافت اين اطلاعات و ارسال سيگنالهاي مناسب دريچه و ميزان پاشش سوخت را تنظيم ميکند. مزيت اين سيستم کنترل بهتر مصرف سوخت و توليد کمتر آلايندههاي زيست محيطي است.
درحال حاضر فرمان تمام برقي و ترمز تمام الکتريکي در مرحلهي آزمايش نمونههاي اوليه قرار دارند و بالاخره روزي راه خود را به دنياي خودروها باز خواهند کرد. در حقيقت با ظهور خودروهاي خودران شايد زمان آن فرا رسيده است که تغييراتي در قوانين اعمال شود که درنتيجهي آن بتوان از اين سيستمها در خودروهاي خودران بهره جست.
خريد لاستيک از دکتر خودرو
دکتر خودرو متشکل از مجموعه فروشگاه هاي تعويض لاستيک مي باشد و در هر نقطه اي که شما بخواهيد براي خريد لاستيک و نصب انواع لاستيک ميشلن، لاستيک فالکن، لاستيک بارز و گلدستون . در خدمت شماست.
شما مي توانيد جهت دريافت قيمت روز لاستيک به سايت doctorkhodro.com مراجعه نماييد.
درباره این سایت