بازاريابي اينترنتي شامل مفاهيم و ابزارهاي گوناگوني ميشود که از مهمترين آنها ميتوان به طراحي سايت و اپليکيشن، تبليغات آنلاين، فعاليت در شبکه هاي اجتماعي، بازاريابي محتوايي، ايميل مارکتينگ و البته بازاريابي از طريق موتورهاي جستجو اشاره کرد. Search Engine Optimization يا SEO Marketing ابزاري ايده آل و کارآمد براي فعاليت در فضاي بازاريابي آنلاين محسوب ميشود.
سئو چيست و چه کاربردي دارد؟
بيشتر روش هاي بازاريابي آنلاين مانند تبليغات و ايميل مارکتينگ تا زماني که از آنها به صورت مستمر استفاده ميکنيد ارزشمند هستند و به محض متوقف کردن فعاليت هاي خود با افت شديد يا از دست رفتن آن مجراي بازاريابي مواجه ميشويم ولي بازاريابي محتوايي و سئو براي کسب و کار شما ارزش افزوده اي پايدار ايجاد ميکنند که حتي پس از متوقف کردن فعاليت هاي خود تا مدت ها براي شما سودآور خواهند بود.
موفقيت در سئو نيازمند زمان و تلاش بسيار است ولي دست يابي به آن پايداري بالايي خواهد داشت و تا مدت ها به يکي از مهمترين مجراهاي بازاريابي شما تبديل خواهد شد. براي رسيدن به اين نقطه بايد استانداردهاي سئو را به درستي بشناسيم، در ادامه مهمترين فعاليت هايي که براي موفقيت در سئو بايد انجام دهيم را با هم مرور خواهيم کرد.
اصلاً چرا سئو سايت اينقدر مهم است؟
در هر ثانيه 65000 جستجو در گوگل انجام ميشود.
61 درصد از کسب و کارهاي دنيا، سئو و بازاريابي محتوا را مهمترين روش بازاريابي خود ميدانند.
به طور متوسط 41 درصد از هزينه هاي بازاريابي در شرکت هاي بزرگ در فضاي آنلاين خرج ميشود.
46 درصد از جستجوها در گوگل به کسب و کارهاي محلي اشاره دارند.
نرخ تبديل به مشتري و هزينه سئو در مقايسه با همه روش هاي ديگر پايين تر است.
اطلاعات آماري در مورد ارزش بازاريابي سئو
بهترين روش براي يادگيري و اجراي سئو چيست؟
مطالعه نقطه نظرات متخصصين در پاسخ به سوال سئو چيست مجموعه اي از اطلاعات و داده هاي تخصصي را در اختيار ما قرار ميدهد ولي نتيجه گيري از آن و دستيابي به يک استراتژي کاربردي کمي پيچيده بنظر ميرسد. ويدئو زير ارائه مهندس امين اسماعيلي در سيزدهمين دورهمي کندو است که فرآيند يادگيري سئو از داده تا دانايي را به خوبي تشريح کرده است. در اين ويدئو تعاريف متخصصين سئو از اين مفهوم به عنوان اطلاعات اوليه به کار گرفته شده است.
با يک نگاهِ جامع ميتوان گفت براي تعيين رتبه يک صفحه در نتايج جستجو بيش از 200 فاکتور مختلف توسط ربات هاي گوگل بررسي ميشوند. ولي اگر همانطور که در ويدئوي بالا مطرح شد، کمي دقيق تر نگاه کنيم ميتوان اين موارد را در 5 دسته اصلي تقسيم کرد که عبارتند از سئو تکنيکال، استراتژي، توليد محتوا، لينک سازي و آناليز و برنامه ريزي.
1- سئو تکنيکال، ستون فقرات سايت شما شکننده است!
به جرات ميتوان گفت که مهمترين و تاثيرگذارترين فاکتور براي موفقيت يک سايت توجه به استانداردهاي سئو هنگام طراحي و کدنويسي آن است. گوگل براي درک محتواي صفحه بايد پيش از هر چيز به آنها دسترسي داشته باشد و اين نحوه دسترسي وابستگي مستقيم به ساختار سايت شما و نحوه کدنويسي آن خواهد داشت.
سئو تکنيکال، درک بهتر ربات هاي گوگل از ساختار سايت و بهبود تجربه کاربري مواردي شامل رعايت استانداردهاي HTML هنگام کدنويسي، بهينه سازي سايت براي موبايل، افزايش سرعت صفحات، نشانه گذاري استاندارد (Schema) و … را ميتوان از مهمترين فاکتورهاي سئو تکنيکال دانست که در کارگاه آموزش سئو تکنيکال بخش هاي مهمي از آن بررسي و آموزش داده ميشود.
2- استراتژي سئو، برنامه ريزي، برنامه ريزي و بازهم برنامه ريزي!
براي شروع کار خود نيازمند يک استراتژي مشخص و دقيق خواهيم بود. استراتژي ما در سئو براساس شناخت ما از مخاطب و تحليل رقبا شکل ميگيرد. براساس موضوعات هدف خود و ادبيات کاربران عبارات کليدي هدف را شناسايي ميکنيم و با توجه به وضعيت رقباي خود و نقاط ظعف و قوت آنها يک برنامه ي اجرايي براي هدف گذاري و توليد محتوا در نظر ميگريم.
استراتژي سئو، شناسايي کلمات کليدي ارزشمند، آناليز رقبا و تدوين استراتژي محتوا
3- توليد محتوا، ارزش آفريني محتوايي يا بازاريابي محتوايي؟
پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتواي آن بررسي شده و موضوع صفحه تعيين ميگردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نيازمند شناخت دقيق از الگوريتم هاي گوگل براي بررسي و درک آن است. سايت هاي بسياري وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتواي غني و ارزشمند است ولي به دليل عدم شناخت از اين الگوريتم ها موفقيتي در سئو کسب نميکنند.
توليد محتواي اختصاصي و ارزشمند کليد جلب رضايت کاربر و اعتماد گوگل
رعايت استانداردهاي نگارشي، توجه به مفهوم کليدي به جاي کلمه کليدي، استفاده از عبارات هم خانواده و توصيفي، استفاده صحيح از تگ هاي هدينگ و پاسخ گويي به سوالات کاربران از مواردي هستند که هنگام تهيه محتوا بايد به آن توجه کنيم. کارگاه استراتژي سئو و آموزش توليد محتوا دقيقا با همين هدف طراحي شده است.
4- لينک سازي، صندوق رأي آرا براي هر سايت
کيفيت محتوا و ساختار استاندارد موجب ميشود که گوگل محتواي شما را به درستي درک کند، در بسياري از پروژه هاي سئو ميزان رقابت بالا نيست و رعايت همين نکات براي رسيدن به رتبه يک گوگل کفايت ميکند ولي اگر اين نکات توسط همه رعايت شد کدام يک مستحق جايگاه بهتر است؟
لينک سازي به دو بخش اصلي داخلي و خارجي تقسيم ميشود. لينک سازي داخلي موجب ميشود که گوگل درک درستي از ساختار سايت و ارتباط موضوعي صفحات داشته باشد و لينک سازي خارجي ارزش و اعتبار هر صفحه در فضاي اينترنت را مشخص ميکند. شناخت و پياده سازي استراتژي هاي لينک سازي به ما کمک ميکند که در رقابت هاي پيچيده تر نيز شانس موفقيت بالايي داشته باشيم.
لينک سازي ابزاري قدرتمند براي رسيدن به صدر نتايج جستجو
5- آناليز و برنامه ريزي، سئو يک فرآيند پويا و هميشه در حال تغيير است!
در آخرين قدم تلاش ميکنيم تا نتايج بدست آمده از 4 مرحله قبلي را تحليل کرده و با استفاده از اطلاعات آماري که از گوگل سرچ کنسول و گوگل آناليتيکس جمع آوري ميکنيم استراتژي هاي خود را بهينه کنيم. آناليز و برنامه ريزي مرز جدايي ميان دانش و دانايي است، در اين مرحله تجربه به کمک دانش آمده و چشم اندازهاي جديدي را پيش روي ما ايجاد ميکند.
کسب تجربه از فعاليت هاي انجام شده و برنامه ريزي براي موفقيت هاي بعدي اطلاعاتي که از آناليز فعاليت هاي خود به دست مي آوريم به ما کمک ميکند که اين فرآيند را از ابتدا بازبيني کرده و هدف گذاري هاي خود را اصلاح کنيم. در نهايت ميتوان گفت سئو يک چرخه بي پايان از اين 5 مرحله است و ما هميشه در حال بهبود فرآيندهاي هدف گذاري و اجرايي خود هستيم.
پاسخ به سوال “سئو چيست؟” از زبان متخصصين ايراني
گستردگي مفهوم سئو موجب ميشود هرشخص به فراخور تجربه و دانش خود تعريف متفاوتي از آن ارائه نمايد. هدف ما از جمع آوري اين تعريف ها کمک به درک بهتر و سريعتر در اين حوزه و شناسايي ابعاد گسترده آن است.
در ابتدا از افرادي که در حوزه سئو و بهينه سازي سايت موفق و تاثيرگذار هستند تقاضا کرديم تا تعريف خود از اين واژه را به صورت مختصر براي ما ارسال کنند.
در ادامه متوجه شديم که براي ارائه تعريف از سئو نيازي نيست که حتما يک متخصص سئو باشيد، بلکه همه افرادي که به نوعي با فضاي کسب و کارهاي اينترنتي، تبليغات و توليد محتوا در ارتباط هستند ميتوانند نگاهي متفاوت و نقطه نظري کاربردي درباره سئو ارائه دهند. در نتيجه آنچه در اين صفحه ميخوانيد صرفا تعريفي عمومي از سئو نيست.
اما صرف نظر از آنچه مي خواهيد تجارت خود به صورت آنلاين انجام دهد ، شرکت طراحي سايت سورنا مي تواند به روياي شما را به واقعيت تبديل کند. خدمات جامع توسعه وب سايت ما از مشاغل متفاوت دقيقاً مانند شما در تمام کشور پشتيباني مي کند تا به صورت آنلاين هم بفروشيد و هم سود کنيد.
اگر در حال حاضر يک وب سايت فروشگاهي داريد اما احساس مي کنيد به خوبي پيشرفت نکرده ايد بهتر کار بهينه سازي و سئو سايت و همچنين بازاريابي آن را به ما بسپاريد ما شما را به همه جهان معرفي ميکنيم.
درباره این سایت